Iemand die een burn out heeft
gehad, is niet iemand die op vakantie is geweest. Die een tijdje thuis heeft
gezeten en er nu wel weer tegen aan kan.
Herstellen
van een burn out is hard werken. Voor de omgeving is dat, soms, niet goed in te
voelen. Voorkom dat jij je schuldig voelt, terwijl de omgeving het niet
goed snapt.
Je zou
kunnen proberen om uit te leggen wat er aan de hand is en wat je nodig hebt.
Maar merk je onbegrip, dan moet je daar mee stoppen. Probeer deze mensen te
vermijden. Zoek ze niet op tijdens de pauze, blijf bij hen weg, ga uit de app
groep enz. Ze zijn erg vermoeiend en kosten veel energie.
Onbegrip
is jammer, maar dat kom je tegen. Misschien schrik je daarvan of voelt dat
vreemd. Helaas is dat niet anders en zul je hier keuzes in moeten maken.
Eigen
ervaring
Ook op
mijn school stuitte ik soms op onbegrip. Mensen die zich moeilijk in mij konden
verplaatsen. Deze mensen ben ik gaan mijden.
Ik vond
het te vermoeiend om deze mensen te blijven ontmoeten. De keuze om deze mensen
niet meer op te zoeken, voelde ergens als een bevrijding. Ook gaf het mij
de ruimte om op zoek te gaan naar mensen die wel begrip konden opbrengen voor
mijn situatie.
Dit
onderscheid zorgde ervoor dat ik mensen om mij heen kreeg die goed bij mij
pasten.
Wat is er positief
Je gaat
meer onderscheid maken tussen mensen waardoor je uiteindelijk meer omringd
wordt door mensen die wel begrip kunnen opbrengen voor jouw situatie. Hierdoor
verloopt jouw herstel ook sneller
Tips:
1. Het kan
zijn dat er je onbegrip tegen komt. Dat is niet helemaal te voorkomen. Maar
bepaal hoe je ermee om gaat.
2. Ben, als
het kan, open en eerlijk. Daarmee stel je je kwetsbaar op, maar ook
toegankelijk voor andere mensen die meer met dit onderwerp hebben.
Voor de
werkgever
Het onbegrip waar jouw medewerker tegen aanloopt, is killing voor het zelfvertrouwen.
De medewerker voelt zich al
behoorlijk slecht en zit in een strijd met zichzelf en de omgeving. Als je dat
proces gaat ontkennen of bagatelliseren, dan is de veiligheid weg. De
medewerker blijft dan langer ziek.
Mijn advies: neem de medewerker serieus. Hoe veiliger hij zich voelt hoe eerder hij herstelt.