Plannen

Het is verstandig om de regie in eigen handen te nemen. Om baas te worden van het de hele burn out situatie en daar begin je hier mee.

Ik adviseer je om een dagplanner te maken. Je schrijft op een blaadje wat energie gaat kosten, in het rood en wat energie oplevert in het groen (zgn. rode en groene zones). Het is goed om rood en groen af te wisselen.

 

Groen en rood kan voor iedereen anders zijn. Dus de vaatwasser uitruimen is rood, daarna even thee drinken is groen. Het bezoekje van de buren is rood maar daarna even de krant lezen is groen. Wandelen is (in het begin) rood, daarna slapen is groen. Enzovoort.

 

Zo krijg je zicht op jouw dagelijkse ritme en besef je dat bepaalde keuzes onverstandig zijn en dat je betere keuzes kunt maken.

 

Door deze planner te maken word je rustiger en krijg je grip op jouw herstel.

 

Eigen ervaring

Bij de bouwmarkt had ik een plexiglas plaatje gekocht. Zo groot als een a4 blaadje en een paar white board stiften (rood en groen), uitwisbaar. Ik schreef boven aan het plaatje de dag. Vervolgens beschreef ik wat ik van plan was. Dat deed ik op tijd, op kleur en in steekwoorden. Dus van 8.00-9.00 keuken opruimen (rood), 9.00-10.00 beetje tv kijken (groen) enz.

 

Aan het einde van de dag evalueerde ik, wat er allemaal goed ging en wat er tegen viel. Ik kreeg zo overzicht. Hierdoor kon ik steeds betere keuzes maken en werd ik wat rustiger.

 

Wat is positief?

Je leert wat wel en niet kan en je voelt dat je keuzes mag maken. Goede en foute. Ook merk je dat je grip begint te krijgen op het proces doordat je overzicht krijgt. Ook merk je dat je, heel langzaam, steeds meer de baas wordt over jezelf.

 

Tips

1.  Plan groene zones in de dag. Een periode waar je energie op doet.

2.  Plan rode zones. Een periode die energie gaat kosten.

3.  Evalueer de planning regelmatig, zodat je de ontwikkeling kunt zien.

4.  Ben reëel in de planning, wil niet te veel

 

Houd moet het komt goed!!

Met het maken van een planner heb ik veel zicht gekregen of een activiteit energie kost (rood) of oplevert (groen). Zo kreeg ik zicht op mijn energiehuishouding en eventuele energielekken. Als ik dan weer eens buikpijn kreeg, bekeek ik mijn planner en vaak zat er te veel rood in.

 

Ook heb ik ontdekt dat het 2 om 1 is. Als ik 1 rode activiteit ga doen, dan moet ik er 2 groene tegenover zetten om de balans in de plus te laten uitkomen. Met het idee dat ik mijn energie moet vergroten vond ik dat een goed te verklaren redenatie.

 

Naar mijn omgeving toe, werkte dit goed. Ook zij kregen zicht op wat ik van plan was en hoe het zat met mijn energie. Nog steeds is het zo dat mijn: vrouw, kinderen, collega’s, familie af en toe zeggen….eehhh doe eens rustig. Dan denk ik o jaa ze hebben gelijk!!

 

Dus ook voor jou, maak een planner!!