Ritme

Na een tijdje zul je merken dat er ruimte ontstaat om dingetjes te doen, ook buitenshuis. Zoals een brief op de bus doen, het glas wegbrengen, vaatwasser in ruimen, vuilnis buiten zetten, kleine wandeling maken enz.

Als je zover bent, is het tijd om je dagen te gaan structureren in een vast ritme. Zodat je houvast krijgt en nog meer de controle over de burn out. 

Je zou de dag kunnen structureren zodat er op elke dag ongeveer hetzelfde gebeurt. Bijvoorbeeld: In de ochtend sta je om 8.00 uur op, je gaat ontbijten, douchen en om 9.30 een wandeling. In de middag en avond kies je een andere structuur. 

Dit gaat niet meteen werken en er zijn dagen dat je echt niet wilt. Dat is niet erg. Het komt echt wel goed. Gewoon rustig blijven oefenen. Gun jezelf ook de tijd om dit te ervaren. 

 

Eigen ervaring

Het liefste bleef ik de hele dag een beetje hangen op de bank en dat is in deze beginfase ook goed. Alleen mijn dagen voelden als leeg en nutteloos.  Op een gegeven moment dacht ik wel: hoe kom ik hier uit? Ik ben toen mijn dagen gaan structureren door een vast ritme te gaan hanteren. Dat was eigenlijk best eenvoudig. 

 

Ik wilde elke dag wandelen, ‘s middags kunnen slapen, ‘s avond mee eten met het gezin en op tijd naar bed. Dus dat was mijn structuur in het begin. Later ben ik dat gaan uitbreiden

 

Dat heb ik een hele tijd volgehouden. Het leverde mij en enorme RUST op.

 

Wat is positief?

Ritme geeft houvast en daardoor rust. 

Ook geeft het inzicht in wat je al wel en nog niet kunt. Dat inzicht bevordert het herstel.

Als bijkomstigheid geeft het ook nut aan de dag. Dan lijkt het als of je weer een beetje meedoet.


Tips:

  1. Als je er aan toe bent: gun jezelf 2 of 3 doelen die je op een dag zou willen bereiken. Bijv. wandelen, eten met gezin en overdag slapen.
  2. Hou de doelen klein en dus haalbaar.
  3. Wil niet te veel. Kleine stapjes zijn ook stapjes.
  4. Ervaar de rust van je eigen keuzes.
  5. Wees aardig voor jezelf. Gaat het een keer niet zoals je wilt dan probeer je het morgen opnieuw.
Houd moet het komt goed!!
Door het ritme vast te zetten krijg je rust. Als je het ritme ook nog zo aanpast dat je groene en rode zones gaat inplannen (lees plannen) dan beginnen de dagen nuttig en effectief te voelen.

Je gaat een beetje het gevoel krijgen dat je grip krijgt op de situatie en dat je de contouren van het herstel gaat zien. Die ervaring gaf mij een enorme opluchting. Het gevoel van: ik kom hier uit!! 

Dus ook voor jou: je komt hier uit, door te plannen en te structureren!!