Bewegen

Moet je bewegen tijdens een burn out? Het antwoord is ja en nee. Want echt sporten zit er nu niet in. Je hebt simpelweg geen energie genoeg. Maar bewegen en buiten zijn dat is wel goed. Je zit veel in je hoofd en buiten kun je even je zinnen verzetten. 

Vaak kom je na bewegen anders thuis. Dan heb je het gevoel dat je iets gedaan hebt. Het is goed om bewegen op te nemen in jouw planning voor de dag. Zodat bewegen een onderdeel wordt van je dagelijkse routine.

Begin met rustig bewegen: wandelen of fietsen. Waarbij het handig is om een vaste route te nemen. Je hoeft dan niet na te denken waar je naartoe gaat en je kunt bekijken wat wel en niet kan.

Dus eigenlijk kun je zeggen dat je een beetje bewegen best kan. Maar niet te lang en zeker niet intensief.

Eigen ervaring
Een gezond mens woont in een fit lichaam!!” dacht ik. Dus ging ik hardlopen en mountainbiken. Dat ging dus helemaal niet goed. Mijn lichaam protesteerde op alle manieren.

Wat wel werkte, dat was wandelen.  Kalm aan en hooguit een half uurtje. Dat lijkt misschien een beetje suf, maar dat werkte wel. Ik liep vaak dezelfde route. Soms voelde ik me niet zo goed. Dan pakte ik dezelfde route maar korte ik hem afHet weer liet ik geen rol spelen. Regen of kou: ik ging altijd. Ook nam ik altijd een banaan mee. Als ik dan voelde dat het lastig werd, had ik iets te eten bij me. Dat voelde veilig.

Vaak combineerde ik de wandeling met ergens koffie drinken of brood halen. Dit deed ik op een vast tijdstip. Altijd ’s ochtends om 9.30 gaan wandelen tot 10.00 uur/10.15.

Toen het beter ging, begon ik het wandelen wat eentonig te vinden. Maar echt fietsen vond ik nog te vermoeiend. Als tussenoplossing had ik een tweede hands e bike. Een prima uitvinding want het is geen inspanning en toch ben je in beweging. Ook hier hield ik vaste patronen aan. Vaste routes en vaste tijden. Eigenlijk hetzelfde als bij wandelen.

Wat is positief?

Als je beweegt zit je minder in je hoofd. Je ziet, ruikt, hoort, ervaart andere dingen dan het nadenken over je burn out. Dit helpt je bij je herstel. Ook is het een graadmeter over hoe het met je gaat. Kun je al meer of toch minder. Daarnaast is het gewoon fijn om in de zon te lopen en in de buitenlucht te zijn.

Tips

  1. Neem bewegen op in je dagplanning.
  2. Koop een (tweedehands) e bike en wissel het fietsen af met wandelen. 
  3. Ga naar buiten wanneer er minder verkeersdrukte is. Op bepaalde tijden is het onaangenaam druk, dat kun je vermijden.
  4. Ga het liefste alleen, dan kun je het hoofd beter leeg maken.  
  5. Neem altijd iets te eten mee, hoe kort de wandeling ook is. 
Houd moet het komt goed!!

Misschien denk je (net als ik in het begin): ik moet zorgen voor een goede conditie. Heel simpel: dat kun je nu vergeten. Je hebt geen energie dus ook niet de energie om een mooi strak trainingsprogramma af te werken. Dus ga jezelf ook geen druk op leggen of verwijten maken dat je dit nu niet kunt. Je hebt een burn out, dat lijkt me uitdaging genoeg!!


Voor nu moet je bewegen vooral zien als een manier om: – je hoofd leeg te maken, – naar buiten te gaan en om op andere gedachten te komen. Meer niet. 


Op termijn komt dat overigens wel weer terug hoor. Ik ben nu weer aan het sporten en dat ga jij straks ook weer doen.