Voeding

Jouw herstelproces kun je ondersteunen door jouw voeding. Het is belangrijk om voedsel te eten met een hoog energiegehalte. Brood met stroop en kaas, pindakaas, vlees, tosti ham-kaas, fruit koolhydraten, vetten enz. Jouw lichaam heeft extra veel energie nodig, omdat je al op achterstand staat. 

Zorg er dus voor dat je voldoende maar ook goed (ook vitaminen) eet.

Het volgen van nieuwe en hippe diëten, daar zou ik een beetje mee oppassen. Zoiets als: koolhydraat arm dieet, veel sla eten, noten dieet, veel vis, veel yoghurt eten, vegetarier of vegan worden, dat is nu niet aan de orde. Je zit erg laag in je energie en dan moet je gewoon goed eten. Het is nu niet de tijd om te experimenteren met dit soort dieten. 

 

Je bent moe en kwetsbaar. Eet daarom gezond en voldoende.  Dat is gewoon vlees, aardappels, groente en wil je liever geen vlees eten, kies dan een vleesvervanger of vis. 

Kortom je voeding kan bijdrage aan het herstel. Zorg ervoor dat je voedsel voldoende is en veel energie bevat.

Eigen ervaring

 

Mijn lijf zat zo laag in de energie dat ik echt kon merken dat na het ontbijt, lunch en avond eten mijn energielevel toenam. Het duurde meestal een half uurtje voordat ik merkte dat ik me energieker voelde en er beter aan was.

 

Ik zorgde er voor dat het eten goed was. Verse groente, vlees, aardappels en koolhydraten. Eigenlijk zoals de schijf van vijf voorschrijft. Ook zat ik meer fruit te eten en nam ik multi vitamine pilletjes. Mijn weerstand was nog steeds laag, dus was ik kwetsbaar voor ziektes. Met deze eet verandering hoopte ik meer weerstand op te bouwen.

 

Sommige producten ben ik gaan vermijden. Van friet, fastfood, pizza’s, alcohol en echte koffie merkte ik dat mijn lijf dat slecht trok. Ik kreeg dan buikpijn en voelde me vaak niet goed. Dus dan bedacht dat ik dat meer niet meer moest eten.

Waar ik wel voor zorgde was dat er altijd suiker/snoep/banaan in huis was. Als ik dan een beetje flauw werd, dan had ik altijd iets bij de hand om even een energieshot te krijgen. 

 

Verder at ik alles en ruim. Ik ben ook iets aangekomen na mijn burn out, maar die reserves neem ik voor lief.

Wat is positief?

 

Je leert luisteren naar de behoeften van jouw lijf en minder naar jouw hoofd. Je weet dat je moet eten en dat de schijf van 5, gewoon goed is en nee je hoeft je niet te overeten, maar ga ook niet bezuinigen.

Voeding kan je ook zien als een energieboost wanneer je even flauw bent of als er iets spannends staat te gebeuren. Met het eten van fruit kun je ervoor zorgen dat jouw weerstand beter wordt. Dus eet af en toe een appel of een peer.

Tips:

 

  1. Eet gewoon. De schijf van 5 is hierbij je leidraad. 
  2. Blijf weg bij hippe dieeten. Dat is echt niet goed voor je herstel. Je bent kwetsbaar en dit kan de kwetsbaarheid vergroten
  3. Pas op met alcohol. Jouw lichaam heeft de energie nodig om te herstellen. Alcohol werkt daar niet zo goed bij
  4. Leg een noodvoorraad aan, thuis en op het werk. Dat is voor als je flauw wordt, zodat je altijd voldoende energie in de buurt hebt. 
Houd moet het komt goed!!

Ooit, heel lang geleden in de jaren 90 van de vorige eeuw, hebben ze mij op de middelbare school uitgelegd dat het lichaam energie haalt uit: koolhydraten, vetten en eiwitten!

Koolhydraten dat is:zoete aardappels, fruit, granen, rijst, pasta, havermout enz. Dit is vooral op korte termijn een energiebron.


Zetmeel (aardappels) wordt door jouw lijf omgezet in koolhydraten, dus ook dat is een energiebron op middellangere termijn.

Vetten is boter, olie, kaas, vis, olijven, avocado, noten vet uit vlees (spek/worst). Dit is vooral op lange termijn een energiebron.

Eiwitten is melk, yoghurt, vlees, peulvruchten en kwark. Dit is ook op langere termijn een energiebron.

Voedsel als: wit brood/frituur/chips/pizza enz. kun je beter vermijden


Eigenlijk is het heel logisch. Als je dat niet eet dan heeft je lijf geen toegang tot een energiebron en met een burn out is dat niet zo slim. 


Omgedraaid, als jij goed eet (brood met kaas, aardappelen met vlees, suiker in de thee, af en toe vlees (of vleesvervanger) enz.)

dan hoef je echt geen Einstein te zijn om te snappen dat dit helpt.


Dus bekijk goed of je voldoende energie binnen krijgt. Dat gaat jou helpen!!