Klussen


Voor je burn out, was je in staat om (simpele) klusjes te doen. Banden plakken, tuin bij houden, deur verven enz. Nu je wat meer tijd hebt, kan het verleidelijk zijn om dat te gaan doen. Bedenk ook hier dat jouw energie nog steeds op is en dat zelfs simpele klussen behoorlijk wat energie vragen. Immers je moet gaan nadenken, een plan maken en deze vervolgens gaan uitvoeren. 


De grotere klussen zoals bed afbreken, plafond verven, kamer aanpakken enz. kosten nog veel meer energie. Niet alleen tijdens het nadenken, maar zeker in de uitvoering, pas daar mee op. Je moet naar de bouwmarkt en neemt de verkeerde schroefjes mee. Of je vergeet dat waterhoudende verf en verf op terpentine basis niet samengaan enz. Het geeft zoveel onrust en rommel dat is niet verstandig. 


Ook een klusjesman laten komen of een vriend/ familielid. Dat lijkt een goed idee, maar kan stress opleveren. Je moet met hem overleggen over hoe, wanneer en wat. Je dagritme wordt doorbroken. Het geeft herrie en gedoe. Misschien valt het resultaat tegen en wat doe je dan? Je kunt zomaar van de regen in de drup komen.


Eigen ervaring

 

Na een tijdje thuis te zitten had ik bedacht om de kamers van de kinderen aan te pakken. Muren verven, behangetje erop, bedden vervangen enz. In eerste instantie leek dit best goed te gaan. Maar na een dag of 3 begon ik buikpijn te krijgen (stress) en merkte ik dat het te veel in mijn hoofd zat.


Uiteindelijk heb ik de kamers wel af gekregen maar daar heb ik daarna een paar dagen veel last van gehad. 


Kleinere klussen heb ik zo veel mogelijk aan anderen gegeven. Lamp verwisselen, zadel hoger zetten, zout bijvullen enz. Dat kan iedereen. Wij hebben drie pubers rondlopen, dus een keer het een lamp verwisselen, de stoep vegen, een deur verven, dat kunnen zij ook. Sommige dingen deed ik dus niet (meer) of besteedde ik uit. Fietsen naar fietsenmaker, schoorsteen laten doen,  auto door de wasstraat enz. De tuin bij houden, dat beperkte ik tot het gras laten maaien door mijn zoon.

 

Wat is positief?

 

De meeste klussen lijken dringend maar zijn het niet. Misschien voel je druk van de omgeving om wat aan te pakken of iets te gaan doen. Maar écht nodig is het vaak niet. Dus hoeven ze niet, zeker niet nu. Als er toch iets gedaan moet worden bekijk of je het kunt uitbesteden, maar ga het vooral niet zelf doen!!


Tips:

  1. Besteed uit wat kan.
  2. Begin niet aan een grote klus en ben voorzichtig met een kleine klus.
  3. Wanneer mensen jou gaan helpen bij een klus, bedenk dan wat dit voor impact heeft op jouw herstel.
  4. Bedenk ook, dat veel klussen niet nodig zijn.
  5. Ga ook niet ergens anders klussen, bij vrienden of familie. Dat is erg vermoeiend.
Houd moet het komt goed!!

Voor mijn burn out was ik best een handige man. Ik kon van alles, verven, badkamer betegelen, muurtje maken, fiets repareren, noem maar op. Maar tijdens mijn burn out kon ik dat niet meer. Ik had er gewoon de energie niet meer voor.


Ook bedacht ik me dat veel klussen niet altijd nodig zijn. Wij wonen in een huis uit 1926, dus 100 jaar oud. Of ik de dakgoot nu wel of niet schilder over 100 jaar staat ons huis er nog steeds. Wat ik wil zeggen is dat je je echt moet afvragen wat er gebeurt als je een klus niet doet. Doet iemand anders m dan (je puberende kinderen) of niemand en is het dan ook goed.


Kortom, op termijn krijg je weer ruimte om te klussen en om je dan af te vragen of het echt nodig is, dat is echt volledige winst.