Afspraken maken

 

Afspraken maken, dat is iets wat je met je hoofd doet. In het begin schat je jouw kunnen, soms, verkeerd in.  Je denkt dat je nog van alles kunt: bezoekjes, etentjes, verjaardagen of met je gezin erop uit. Maar dat kan tegen vallen. Tussen wat je wilt en wat je kunt, daar zit verschil in en dat is lastig. Immers je zegt ja, maar je lijf reageert als nee.

Voor jou en je omgeving is dat irritant. Je wekt de indruk dat van alles kan, maar dat is nog niet zo. Dat betekent dat afspraken maken met jou niet goed kan. Jij bent onbetrouwbaar.

Kortom: maak geen afspraken, beloof niks. Jij weet niet zeker of je ze kunt waarmaken. Mocht je ze wel maken, geef dan aan dat je niet zeker weet of je kunt. Met een burn out blijft dat lastig in te schatten.

Eigen ervaring

Heel vaak heb ik afspraken of beloftes op het laatste moment herroepen. In mijn hoofd leek dat allemaal prima, maar mijn lijf reageerde zo fel dat ik niet anders kon dan afzeggen. Voor mijn omgeving was dat erg vervelend. Zeker als ze op mij rekenden (met eten, of sporten i.d.). Ik voelde me daar best schuldig over. Mensen doen toch moeite voor jou.

Ik heb toen besloten dat ik geen afspraken meer ging maken en alles even zo zou laten. Dat gaf behoorlijke rust.

Wat is  er positief?

Geen afspraken maken, geeft duidelijkheid. Dit is een hele heldere grens voor jou. Je bent nog niet zover. Ook voor jouw omgeving is dit een teken dat je er nog niet bent. Dus bespreek met hen dat zij jou met rust laten en als het zover is, dat je dan weer meedoet.

Tips:

  1. Ben eerlijk naar je omgeving en jezelf
  2. De sociale druk kan groot zijn, probeer deze te weerstaan
  3. Leg het uit aan je omgeving. Dat je vooral met rust gelaten wilt worden.
  4. Het vergt moed om hier voor te gaan staan, dus ben ook trots op jezelf dat je deze grens trekt.
  5. Er komt een tijd dat je weer afspraken kunt maken, dit gaat over.
Houd moet het komt goed!!

Je hebt ook hier even de ruimte nodig om zonder druk Nee te zeggen. Om aan jezelf te werken en te gaan ontdekken dat wat je wilt en kunt, verschillend zijn. Het maken van afspraken geeft verplichtingen en dat is niet handig. 

Nu, 2,5 jaar na mijn burn out maak ik weer afspraken. Bezoeken aan familie, vrienden, sporten enz. Dus het komt echt weer terug op het moment dat je meer energie krijgt. Mocht je denken, dit komt nooit meer goed…dat is niet zo. 

Ook jij gaat over een tijdje weer met vriendinnen op het terras zitten, met vrienden mountainbiken of naar een concert. Die tijd komt terug!!