Ga gewoon!!

 

Een burn out brengt je soms in een lastige situatie. Enerzijds moet en wil je van alles, anderzijds ben je nog niet zover. Jouw lichaam ziet dat als een bedreiging. Het kan dan voelen alsof je wilt vluchten. Doe dat dan ook!!

Zorg dat die uitweg er is. Niks is zo erg dan gevangen zitten in angst en paniek terwijl je uit de situatie wilt.

Het gaat niet om schoonheid of wat sociaal hoort, maar in deze fase moet je gewoon weg gaan. Letterlijk uit de situatie stappen. Dat voelt in het begin raar en vreemd, maar je leert dat je in een situatie zit waar je niet in wilt zitten. 

Sta op en ga weg. Een volgende keer let je beter op.

Eigen ervaring:

Ik zat in de trein van Nijmegen naar Molenhoek (5 minuten) en ik voelde dit is niet goed ik wil hier weg. Ik raakte in paniek en toen we er waren had ik het zweet op mijn hoofd staan. Het idee dat ik niet weg kon uit deze kleine ruimte, beangstigde mij het meest.

Ik heb toen bedacht: ik wil altijd kunnen ontsnappen aan de situatie. Kan me niet schelen wat de omgeving denkt. Als het moet ga ik weg.

Ik ben ook een paar keer weg gelopen: bij een film, lunchen afgebroken, familie bezoek. Dan voelde het zo als te veel, dat alle alarmbellen afgingen. Ik ben toen gewoon gegaan.

Positief

Op een bijzondere manier kies je voor jezelf. Je merkt: het gaat niet. Is het vluchten? Misschien wel en toch moet je dit als een succesmoment zien. Vroeger bleef je plichtsgetrouw zitten, nu maak je een andere keuze. Je voelt aan je lijf dat het niet goed is en je handelt er naar. Dat is 100% winst t.o.v. voor de burn out.

Tips:

  1. Zorg dat deze escape er is en maak er gebruik van als je dat voelt
  2. Realiseer dat dit een noodrem is en je die alleen gebruikt in nood
  3. Denk aan jezelf en voel je niet schuldig naar de omgeving Jij hebt de burn out
  4. Dit is aardig zijn voor jezelf.

 Houd moet het komt goed!!

Als je deze way out gaat gebruiken ga je ook vooraf bedenken waar die zit. Ik vond het erg rustgevend dat ik van te voren wist, waar mijn escape zat en daar in geval van nood naar kon handelen.


Dit bedenken van de escape is ook nuttig, later in het herstel. Zeker als je weer naar je werk gaat (heb ik een stuk over geschreven) is die noodzakelijk.


Dus mijn advies aan jou: bekijk waar jouw escape zit en zet hem in wanneer jij dat nodig hebt. Eventueel deel je dat mede aan jouw omgeving, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.


Ik gebruik nu nog steeds af en toe de escape. Als er bezoek komt, of als ik boodschappen moet doen dan merk ik dat het soms te veel wordt en draai ik me om en ga.