Terugslag

 

Terugslag

Herstellen, dat gaat met horten en stoten. De ene keer kom je je bed niet uit, terwijl het een andere keer een stuk beter gaat.  Het heeft er mee te maken dat, wanneer je weer een klein beetje energie hebt, het voelt alsof alles over is en je weer verder kunt met je oude leven.  Vervolgens verval je in je oude gedrag van voor de burn out en krijg je een terugslag (dat voel je meteen).

 

Het kan voelen alsof je weer helemaal aan het begin staat. Dat voelt zo maar dat is niet zo. In werkelijkheid ben je op de goede weg maar ging je even te snel. 

 

Neem dan een crushdag of een kortere periode waarin je niks doet. Helemaal niks behalve een beetje rondhangen en slapen. Wacht tot je weer het gevoel hebt dat het beter gaat en ga door.

 

Eigen ervaring

 

Ontelbare keren botste ik tegen mijn grenzen aan. Dat mijn lijf ingreep na weer een paar dagen te hard van stapel te zijn gelopen. Ik, maar zeker mijn omgeving, zat echt te wachten tot de oude Marco weer terug was. Soms leek het daar ook op. Dan werd ik ‘s morgens wakker en dacht: het is over, yess!!  We kunnen weer verder met het oude leven!!


Maar dat was meestal van korte duur. Voor iedereen was dat een teleurstelling zeker voor mezelf. Ik gunde mijzelf een paar dagen om te herstellen en daarna bleek ik gewoon nog steeds een burn out te hebben.

 

Na een tijdje begon ik te merken wanneer het dreigde te veel te worden. Dan probeerde ik op voorhand in te grijpen. Dat ging steeds beter, waardoor de terugslagen minder werden.

 

Wat is er positief?

Bij de eerste terugslag kun je best schrikken en een beetje in de war zijn. Maar je moet het zien als een signaal van jouw lichaam. Je bent niet helemaal terug bij af. Maar je lijf trapt even op de rem. 

Het mooie is dat je dat steeds meer gaat herkennen. Hierdoor kun je er op anticiperen en ook slimmere en dus betere beslissingen nemen. 

Vóór de burn out liep je gewoon door. Nu neem je jezelf meer in acht. Jouw herstel gaat daardoor steeds sneller.


Tips:

  1. Je gaat terugslagen krijgen en je schrikt ervan.  Dit is leergeld.
  2. Neem  rusttijd (crush dag) bij een tegenslag.
  3. Bespreek met je omgeving hoe het zo kwam. Waar ging het mis? 
  4. Voel je weer wat energie. Trap op de rem. Spaar de energie.
Houd moet het komt goed!!
De terugslagen kunnen je echt van slag maken. Je kunt behoorlijk schrikken en een paar dagen in de war zijn. Ik weet dat je je dan behoorlijk rot, paniekerig en verdrietig kunt voelen. Het is goed om die gevoelens gewoon te laten komen en ook te merken dat wanneer je weer een beetje energie hebt, dit gevoel weg zakt.

Jij bent echt wel op weg naar herstel. Het is niet zo dat je weken terug gezakt bent. Nee hoor, je lijf grijpt in, dat is het.

Probeer te bedenken wat er fout ging, waar jij te veel energie hebt laten weglekken en leer daarvan voor de volgende keer.


In de loop van de tijd zul je merken dat deze terugslagen minder worden. Je bent dan echt aan het leren hoe je jouw leven anders gaat inrichten en dat is 100% winst. Dat is groeien!!