Autorijden

Autorijden dat gaat bijna niet meer. Je moet op het verkeer letten, schakelen, reageren, vooruit denken, de radio staat aan, iemand zit naast je te praten en de kinderen achter in maken ook nog lawaai. Het verkeer is divers: vrachtauto’s, bestelwagens, bromfietsen, motoren, voetgangers en fietsers. Je moet invoegen op de snelweg, er zijn drukke binnensteden, rotondes en je moet de weg weten. Dit zorgt voor zo veel prikkels dat dit nu niet kan.

 

Voorlopig moet je autorijden vergeten. Je bent nog niet zo ver. 

 

Op termijn komt dat overigens wel weer terug. Als je er beter aan bent, zul je merken dat auto rijden wel weer kan.

Eigen ervaring
Autorijden was nooit een probleem. Berlijn of Nimes, ik draaide mijn hand er niet voor om. Nu kon ik dat niet meer. Ik werd fysiek niet goed als ik niet precies de weg wist. Raakte in paniek door alle andere weggebruikers en de onrust om mij heen. Ik kreeg ook allerlei rare ideeën zoals: Wat moet ik doen als de auto ermee stopt?, Of we krijgen een ongeluk? Weet ik de weg wel?

 

Allemaal signalen dat ik er nog niet aan toe was. Ook kleine ritten waren ineens ingewikkeld. Even een kwartiertje met de auto weg, dat was echt reden voor paniek. Het maakte ook niet uit of ik alleen was of met anderen. Ik bleef te veel prikkels ervaren.


Het Openbaar Vervoer bleek geen vervanger van de auto. Ook in het OV had ik enorm veel prikkels waar ik mee moest dealen. Wat misschien nog erger was: ik kon niet weg! Dus ga het OV niet zien als een alternatief. Dat is het zeker niet.


Wat is er positief?
Doordat je niet kunt autorijden, ga je het gebruik ervan anders zien. Je vraagt je eerder af of het echt noodzakelijk is om de auto te gebruiken. Misschien kan het bezoek ook naar jou komen.  Blijkt bellen, appen of afspreken via TEAMS, net zo efficiënt. Dat scheelt enorm veel tijd en gedoe.

Ook het OV is lastig. Met heel veel prikkels en het idee dat je afhankelijk bent, is het OV geen echt alternatief.

Tips:

  1. Zolang je niet helemaal fit bent, rijd je geen auto.
  2. Laat mensen naar jou komen, app of bel.
  3. Zie dit als een signaal dat je nog niet zover bent.
  4. In het verdere verloop van je herstel komt het autorijden weer terug.
  5. Ga voorlopig niet met het OV.
Houd moet het komt goed!!

Even met de auto boodschappen doen, dat was al een reden tot paniek. Dat lukte gewoon niet. Mijn hele systeem weigerde. Ook kleinere autoritten met mijn vrouw, waren reden tot paniek en angst.


Gelukkig trok dat wel bij. In de loop van het herstel bleek ik weldegelijk weer auto te kunnen rijden. Dus dat komt echt wel goed.

Ook het gebruik van OV, blijkt nu best goed te gaan.


Wat ik wel heb overgehouden aan de burn out is dat ik altijd eten en drinken bij me wil hebben. Er ligt altijd iets te eten in de auto en een flesje drinken. Mocht ik me flauw voelen, dan heb ik altijd een energieshot binnen handbereik.


Als dat het enige is, nou dan is het toch wel goed gekomen. Dus ook voor jou, ook jij gaat weer auto rijden, niet nu, maar straks!!