1.2 Alleen

Alleen

Herstellen van een burn out is een proces dat jij, alleen, doorloopt. De worstelingen die je zult meemaken zullen vooral met jezelf zijn. Bereid je er op voor dat jouw omgeving zich niet kan verplaatsen in jou. Zij weten niet hoe jij je voelt. Zeker in het begin kan dit tot onbegrip en valse verwachtingen leiden. Misschien wel ruzie. 


Bespreek met jouw omgeving dat dit zo werkt en dat ze jou (op gezette tijden) met rust moeten laten.


Wellicht heb je hulp (of ga je deze nog krijgen) van een begeleider/ psycholoog. Of heb je je aangemeld bij een facebook groepje of volg je deze site, dat is prima. Het kan je inzichten geven, in ieder geval de troost, dat meer mensen (duizenden!!!) dit pad aan het bewandelen zijn. Ieder op zijn eigen manier. 


Eigen ervaring

Ik had en heb een vrouw en 3 puberende kinderen en werd omringd door collega’s, familie en vrienden en allemaal goed bedoelend.  Regelmatig kreeg ik dit soort vragen,

1. Hoe is het met jou?

-Ja en wat zeg je dan. Nog niet zo goed. Het gaat nog niet zo geweldig.

2. Maar wat heb je dan precies? Je ziet niks aan je.

-Van binnen voel ik me niet zo best. Een gevoel van donkerte, angst en vermoeidheid. Ik kon dat niet goed uitleggen want mijn omgeving kent dat niet.

3. Hoe lang denk je nog nodig te hebben?

-Dat kan ik niet zeggen, want dat weet ik niet

4. Ga lekker doen wat je leuk vindt. Een fijne hobby uitoefenen. Of misschien moet je een hobby zoeken?

-Ik heb geen energie dus hobbies? Ik moet er niet aan denken.

5. Als we vaker op bezoek komen, of jij naar ons, dat is toch gezellig en ontspannen.

-Nee, ik ben het liefste alleen.

6. Wat heb jij nodig om te herstellen. Waar heb je behoefte aan.

-Dat weet ik niet, maar ik wil vooral met rust gelaten worden.

 

Het was allemaal even goed bedoeld, maar het was niet wat ik op dat moment nodig had. Sterker nog ik voelde me behoorlijk alleen. Niemand die het snapte.


Dit soort vragen ga jij ook krijgen en bedenk dan dat zij het ook niet weten. Uit betrokkenheid worden deze vragen vaak gesteld.


Voor jouw omgeving gaat het leven gewoon door. Jij bent wel ziek, maar jouw omgeving gaat verder. Tijdelijk zonder jou. Dat besef kan je het gevoel geven van opluchting en ontspanning. Het idee dat je aan jezelf gaat werken.

 

Wat is positief?

Je zult merken dat alleen zijn, best wel fijn kan zijn. Alleen wandelen, alleen thuis zijn of alleen tv kijken. Dat zijn momenten dat alleen zijn fijn kan zijn. Je kunt ook alleen in je “burn out bubble” gaan zitten en je hoeft geen rekening met anderen te houden. Je mag naar buiten of blijft binnen. Je staat op of niet, je mag eten wat je wilt. Je bent vrij!! 


Volgens mij is dat ook de voorwaarde voor herstel. Dat je het gevoel hebt vrij te zijn om jouw leven weer op orde te krijgen.

 

Tips:

  1. Accepteer dat dit jouw pad is en van niemand anders
  2. Accepteer dat jouw omgeving misschien niet reageert zoals je graag zou willen. Men snapt niet altijd wat het is om burned out te zijn 
  3. Familie, vrienden en collega’s moet weten dat je met jezelf bezig zult zijn. Bespreek dat dit nodig is. En weersta de druk om niet alleen te zijn. Alleen zijn is erg belangrijk
  4. Pas op met facebook groepjes. Neem niet ook de ellende van ander mensen mee in je hoofd. Daar is nu geen ruimte voor.
  5. Gun jezelf de tijd om dit te ervaren. Alleen zijn kan erg fijn zijn.
Houd moet het komt goed!!
Alleen zijn in een burn out is dubbel. Je hebt alleen tijd nodig om te herstellen, maar omdat anderen je niet begrijpen kan dat ook als alleen voelen.


De alleen tijd om te herstellen is logisch. Je moet bedenken wat jij gaat doen om meer energie te krijgen en daarvoor moet je soms alleen zijn.

Het alleen voelen vanwege de anderen kan lastig zijn. Maar je bent niet alleen. Volgens mij hebben 1 op de 7 mensen in Nederland burn out achtige klachten. Dat zijn (17mln/7)= 2,4 mln mensen. 


Allemaal mooie mensen die hiermee worstelen.