Jouw eigen plekje

Herstellen van een burn out is hard werken. Je gaat oefenen, nadenken, opdrachten uitvoeren, lezen enz. Dan is het fijn om dat in een “eigen” omgeving te doen. 


Een ruimte in het huis waar jij je even kunt terug trekken.  Een plek waar je ook kunt gaan zitten. Met rustige muziek, meditatie kussen of gewoon niks. Waar je kunt zitten in alle rust (schemeren), om te zijn. Met jouw geur, kleur, posters, juiste licht, goede stoel met leuk bureau. Waar jij jouw spullen hebt liggen. Boeken, schrift, opdrachten.


Een plek waar je niet gestoord wordt. Waar je jouw out herstel kunt vormgeven zoals jij dat wilt. Die plek is van jou en kan niet gedeeld worden. Immers als je het moet delen, dan is de intimiteit van de plek weg.


Jouw eigen plekje!!


Eigen ervaring

In ons huis hadden we rommelhok waar vooral troep lag. Dat heb ik ingericht als mijn kamer. 


Daar trok ik me terug. Om de dag te overdenken, muziek te luisteren, mijn herstel te kunnen verwerken of om te lezen


Een eigen plek heb je echt nodig. Een fysieke ruimte waar jij je veilig voelt.


Ik had dit ook aan mijn omgeving aangegeven. Dat als ik daar zit, ze mij met rust moeten laten. Want dan ben ik met mezelf bezig!


Wat is positief?

Een eigen burn out plek in huis is heel erg fijn. Je voelt je er veilig en prettig. Soms is dat jouw vluchtheuvel in het proces. 

Een kamer waar jij in alle vrijheid, jouw herstel kunt doorlopen. Voor jouw omgeving is het ook duidelijk dat dit jouw werkplek is. 

Wanneer je verder in het proces zit of zelfs na dit proces, blijft deze plek waardevol. Je hebt deze nog lang nodig.


Tips:

  1. Ook als je alleen bent is het een goed idee om een burn out kamer te maken. Dan is dat jouw veilige plek.
  2. Bespreek met jouw omgeving dat dit kamertje nodig is voor jouw herstel. Dat anderen dat niet kunnen opeisen
  3. Heb je niet zoveel ruimte, denk aan de gang, kelder, schuurtje, zolder, slaapkamer van een kind, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als het maar jouw plekje is.
Houd moet het komt goed!!

Nu ruim 2,5 jaar na mijn burn out gebruik ik hem nog steeds. Bijna elke avond zit ik (een tijdje) op mijn kamer. De dag te overdenken, planning te maken, deze website te schrijven, muziek te luisteren, enz. Gewoon even tijd voor mezelf.


Probeer het uit!! Ga eens kijken of dit voor jou ook werkt. Een eigen plekje! Ben benieuwd!!