Schrift

Tijdens het herstellen merk je dat je van alles meemaakt. Je kunt het zo gek niet bedenken of je zult ermee moeten dealen. Het is dan handig om een schrift te gaan bijhouden.

Dit schrift is een registratiesysteem, bedoeld om te ontdekken welke valkuilen er zijn en hoe daar mee om te gaan. Om aan het einde van de dag te reflecteren op wat goed ging, en wat niet. Zodat je daar jouw planning voor de volgende dag op kunt aan passen. 


Ook om te zien dat je gedurende het herstel, groei aan het doormaken bent. Je zult merken dat herstellen met ups en downs gaat. Soms krijg je het gevoel dat je geen meter voor uit komt. Omdat je terug kunt lezen, zie je wat wel en niet kan. Je leest dan dat je nu al verder bent dan 2 weken geleden. Dat werkt positief. 


Eigen ervaring

Ik probeerde zo veel mogelijk ervaringen op te schrijven. Positieve dingen die ik op een dag had mee gemaakt. Dat konden de kleinste dingen zijn. Kopje in vaatwasser, vuilniszak verwisseld, geappt. Kleine stapjes.


Ook teleurstellingen schreef ik op. Dan probeerde ik te analyseren wat er was gebeurd en waar het mis ging. Door ze op papier te zetten, kon ik er objectief naar kijken en er over nadenken. Ook na een bepaalde tijd, wanneer ik weer eens terug las, besefte ik dat ik aan het herstellen was.


Uiteindelijk gebruik ik het schrift om vooral positieve situaties op te schrijven. Door daar de focus op te leggen benadruk je de positieve dingen in het leven. Dat werkt het herstel in de hand.

 

Wat is positief?

In de loop van de tijd word je schrift een soort kompas. Je herstel gaat steeds beter doordat je steeds beter in de gaten krijgt wat wel en niet kan.  Met het schrift heb je een hulpmiddel in handen die je kan helpen om door de zwaardere momenten te komen. 


Ook kan het schrift je positiever maken. Soms voel je zelfs al een positieve flow. Dat je licht ziet, waar het naar toe moet gaan. Dat is goed voor het vertrouwen in het herstel.


Tips:

  1. Koop een mooi schrift. Waarin je graag schrijft.
  2. In het begin schrijf je op wat je wilt. Ervaringen, emoties, Positieve en Negatieve situaties
  3. Na een tijd is het goed om je te richten op de positieve dingen. Negatieve zijn er altijd, maar als je ze te veel aandacht geeft groeien ze. Net als positieve dingen trouwens.
  4. Als je even down bent, pak het schrift en lees over hoe goed je aan het herstellen bent. Dat je echt al verder bent dan 3 weken geleden.
  5. Hoe het het schrift voor jezelf. Als je de inhoud gaat delen voel je misschien druk, schaamte of verantwoording.
Houd moet het komt goed!!

Na een paar weken heb ik zo’n schrift gekocht en ben gaan schrijven. Het van mij afschrijven leverde naast inzichten ook rust op. Als het op papier staat, hoef je er namelijk niet meer aan te denken en zwermt het niet meer in je hoofd.


Dus ik adviseer je: schrijf alles wat je denkt op en bekijk het wanneer je daar behoefte aan hebt. Dat zorgt voor grip op het herstel. Ook bij jou…gewoon doen!!