Luisteren

Gedurende je herstel, ga je steeds beter luisteren naar je lichaam. Je gaat steeds meer signalen zien, herkennen en er naar handelen.

Je hebt allerlei klachten, fysieke: buikpijn, hoofdpijn, migraine, rugpijn, trillende spieren of pijn op de borst. Maar ook mentale, piekeren, snel huilen, angst, paniek enz.

De klachten moet je zien als signalen van jouw lichaam. Vraag jezelf af: wat wil mij lijf zeggen?  Waar ben ik de mist in gegaan en wat denk ik nu nodig te hebben? Waar sta ik nu?

De samenhang tussen luisteren en rustig worden is overduidelijk. Als je luistert en daar naar handelt, word je rustiger. Andersom, als je rustiger bent, kun je beter luisteren. Het werkt twee kanten op. In beide gevallen kun je daarna betere beslissingen nemen. Die meer passen bij jouw behoeften op dat moment.


Eigen ervaring

Talloze voorbeelden kan ik geven dat ik niet goed luisterde. Boodschappen doen, uit eten, toch naar de verjaardag, te veel gaan sporten, appjes blijven beantwoorden, te veel dingen op 1 dag, noem maar op. Allemaal omstandigheden waar mijn lijf aan de rem trok.


Met een paniekaanval, buikpijn, boosheid, angst gevoelens en nekpijn kon mijn lijf mij behoorlijk tot de orde roepen.


Door er met een open en vriendelijke blik naar te luisteren, kreeg ik steeds betere inzichten. Zoals eerder aangegeven vermeed ik Paracetamol en asperines. Deze verbloemen de situatie en maken dat je slechter naar je lijf luistert. 


Inmiddels, 2,5 jaar later, herken ik steeds vaker de signalen. Dan probeer ik rustig te blijven en de situatie zo te veranderen dat mijn lijf het wel aan kan. 


Op basis van de reactie van mijn lijf, bepaal ik wat ik ga doen. Stapje voor stapje. In overleg met mijn omgeving.


Wat is positief?

Doordat je luistert naar je lijf, ga je herkennen hoe jouw lijf reageert. En maak je betere keuzes, die dichter bij jezelf liggen. Je komt steeds meer uit bij jouw kern. En daar ligt ook het vermogen om te herstellen.


Uiteindelijk kom je dichter bij jezelf uit. Je komt meer in balans en dat voelt ontzettend vertrouwd en fijn.


Tips:

  1. Jouw herstel heeft het nodig dat je het mechanisme van signaleren, luisteren en handelen, herkent en dat je weet hoe dat werkt.
  2. Ben niet te streng voor jezelf, en neem de tijd om dit te leren, het gaat niet meteen goed.
  3. Bedenk ook, dat luisteren naar je lijf (jezelf), nieuw is. Voor de burn out ging je gewoon maar door. Nu moet je echt de tijd voor jezelf nemen om naar jezelf te (leren) luisteren.
Houd moet het komt goed!!

Waarom duurt een burn out zo lang? Omdat je aan het leren bent. Het leren luisteren naar jezelf en daar naar handelen is best lastig. Je begeeft je op nieuw gebied! Je bent nieuwe vaardigheden aan het leren.


Misschien is het helpend om in het begin wat voorzichtiger te zijn. Zodat je ook de kleinste signalen gaat zien en herkennen.

Natuurlijk ga je een paar keer de mist in en dat hoort er bij. Schrik daar niet van, sta op en probeer het op nieuw.


Uiteindelijk leert iedereen fietsen, uiteindelijk leer je om steeds beter te luisteren naar jezelf!!