Klantencontact

Naast het beoordelen van de werkplek, is het belangrijk om te bekijken in hoeverre jij in staat bent om buiten de organisatie, contacten te onderhouden.

 

Vaak heb je te maken met klanten, opdrachtgevers, externe partijen, ouders, kinderen enz. Je moet jezelf afvragen of jij nu de meest geschikte persoon bent om deze contacten te onderhouden.

 

Jij bent aan het re-integreren en dat gaat niet altijd even makkelijk. Bedenk dat: pratende mensen, auto rijden, druk en stress nu nog moeilijk te handelen zijn.

 

Het is goed om te bedenken dat de contacten buiten de organisatie voorlopig niet bij jou liggen maar echt nog bij jouw vervanger.

 

Eigen ervaring

In het onderwijs hebben we ook te maken met de ouders van kinderen. De contacten met de meeste ouders gaat prima. Maar er zijn ook: ontevreden ouders, ouders die iets anders willen, kinderen waarbij nauw contact met ouders noodzakelijk is enz.

 

In het begin van mijn herstel heb ik dat contact vooral aan mijn vervanger gelaten. Ik wilde me bezighouden met mijn kerntaak: lesgeven. Het contact met ouders leek me voor nu te veel.

 

Ik bedacht me dat het voor ouders ook niet fijn is om contact te hebben met een docent die daar nog niet aan toe is.

 

Naar de ouders toe is dat ook zo gecommuniceerd. Dat ik wel de lessen geef, maar contact via mijn vervanger. Dat vond ik prettig. Het geeft duidelijkheid voor iedereen.

 

Van veel ouders kreeg ik daar positieve reacties op. Zij voelden zich serieus genomen.

 

Wat is er positief

Hierbij stil staan kan voor zowel de klant als de organisatie, veel ellende voorkomen. De klanten zijn toch degene die belangrijk zijn voor de organisatie. Dan is het erg vervelend als jij niet helemaal kunt leveren wat zij verwachten.

 

De klantcontacten bij jou weghalen levert daardoor rust op en dat is weer gunstig voor het herstel.

 

Tips:

1.   Klanten zijn belangrijk. Dat kan druk en stress geven en dat verstoort het herstel. Dus als het kan, besteed dit aan anderen.

2.   Informeer de vaste klanten over de situatie. Met een stuk openheid en eerlijkheid krijg je begrip.

 

Voor de werkgever

Omdat het om belangrijke taken binnen een organisatie gaat, is het erg raadzaam om je af te vragen of deze taken bij iemand komt te liggen die dat nog niet goed kan. De werknemer is nog zoekende naar wat wel en niet kan. Dan is het misschien beter, om dat niet bij hem te leggen.

 

Dus advies: kijk kritisch naar deze taken.